Skip to content
Op donderdag 22 mei zijn we gebeld door de Adviseur Vergunningen van de Politie, die vertelde dat straatagenten, die de Intocht hebben verstoord, er op zijn gewezen dat ze fout zaten. Zij hadden zich er helemaal niet mee mogen bemoeien. Bij de Intoch hielden, conform plan, de muziek , de motoren en de jeeps zich gewoon aan de verkeersregels (en ook voor de rest van het event, rondom het stadhuis, was er gewoon een vergunning). Er was ook geen sprake van onveiligheid o.i.d., dat is op alle foto’s en filmpjes, die bij zoiets toch al worden gemaakt, ook duidelijk te zien. Van te voren was er wat publiek in het Hogelandsepark waar enkele Harleyrijders werden geïnterviewd. De 9 Harleys reden daarna gewoon conform het Vlamplan even via de Berekuil voor ze de stad in reden (Waarbij ze nu dus echter gedwongen werden om n.b. de Museumlaan te nemen i.p.v. gewoon de Biltstraat). Publiek uit Oost kon gewoon via het aanwezige zebrapad met stoplichten ook alsnog aan de ander kant van de Biltstraat gaan staan, er was voor de zekerheid een hoofdassistent van Vlam (in rood shirt en met een vlag), en ook de leiders van de muziek, groep Harleys en de jeeps wisten precies hoe en wat. NB maakten de agenten het zelf onveiliger, want omdat zij een deel van de rijders lieten afsplitsen ging een deel van het publiek op een vluchtheuvel staan om beiden routes te kunnen zien.
Er zijn de nodige teleurgetselde kijkers geweest, mmet name vban hen aan het eerste deel van de Biltstraat, omdat daar nu dus alleen de laatste twee pelotons met jeeps langskwamen (en dat dan ook alleen maar omdat de agenten niet eens wachten tot alle deelnemers van de Intocht gepasseerd waren).
——— ———– ———-
Voor de Intocht was er gewoon een vergunning, deze wordt gegeven na mede te zijn getoetst door een adviseur vanuit de politie. Het was een elegante, technisch eenvoudige intocht: de lopende fanfare en de rijdende motoren en jeeps zouden gewoon de verkeersregels volgen, wel met een mooi schema.
De start zou zijn het vertrek van de fanfare om 9.30 uur, losjes gevolgd door 9 flexibele (deels heen en weer rijdende) oude Harleys en dan ietsje later het eerste peloton van 10 jeeps ed. Met dat schema zou het eerste deel mooi, licht gespreid, ingevuld zijn en lopers en rijders tegelijk aankomen bij het Stadhuisplein. De daarna volgende ‘pelotons’ 2, 3 en 4 met steeds 10 jeeps ed. zouden met onderling enige afstand rijden ten behoeve van de vergunningen langs hun hele Polar Bear-route van die dag.
De route zelf zou vrijwel de gewone zijn van de Intocht indertijd, startend op de stoep / binnen rijdend bij de Berekuil en dan naar het Stadhuis n dat gewoon rechtuit: Biltstraat > Wittevrouwen > Voorstraat. Het laatste stuk: Bij de Neude naar links de Lange Jansstraat in en dan bij de Janskerk rechts en via de Minrebroederstraat naar het Stadhuisplein (ooit reden ze over de Oudegracht maar dat is nu niet meer aan de orde). Deze route was gewoon onderdeel van de vergunning en deze mogen ze nb. op deze manier, als ze zouden willen, elke dag rijden.
(Op de site stond een kaartje voor wie meeliep/fietste met een extra lusje t.b.v. het zien van enkele aparte panden.)
Dat de politie bij de start kwam kijken was onverwachts. Er waren om ca 8.30 uur al agenten bij de Stadhuisbrug geweest, met de geprinte vergunning (althans daar keken ze op, we hadden geen rede deze te checken), omdat ze wat bij de projectleider van Vlam wilde checken. Zij wisten dus extra goed, dat het er leuk uit zou zien maar er verkeerstechnisch niets bijzonders was. Desalniettemin meldden zich ook enkele agenten nabij de start, nb. vanuit het Oorsprongpark dat waren kennelijk weer anderen, die bleken te menen dat zijn een stoet te moeten escorteren vanuit het Oorsprongpark. Dat was beslist op meerdere manieren geen plan conform de vergunning. Waarom beide groepjes agenten trouwens onderling geen contact hadden?
Er zou conform de vergunning juist geen sprake zijn van een stoet / colonne / blok, niet van starten vanuit een park, en al helemaal nooit van escorteren. (Ooit was het Hogelandseparkt als verzamelplek overwogen, maar al in oktober, tijdens overleg met politieadviseur en Gemeente, geskipt en ook niet opgenomen in de aanvraag of de vergunning), Helaas luisterden ze niet naar de hoofdassistent van Stichting Vlam die, gewoon zoals zelf gepland, naar de startplek bij de Biltstaat kwam, noch naar de coördinator van Stichting Vlam, die zij, via hem, aan de lijn kregen, noch naar de leiders van de Boogie Band of die van de motoren, die het plan natuurlijk kenden.
Doordat de agenten het Oorsprongpark noemden realiseerden we ons (dus)l ater dat ze zich baseerden op het conceptplan dat in sept/okt 2024 is besproken met Gemeente (VTH) en de politie-adviseur en n.a.v daarvan door ons toen juist onmiddellijk, verregaand is vereenvoudigd en ook alleen voor die vereenvoudigde vorm was er, januari 2025, een vergunning verkregen. Toen was het idee dus te verzamelen in het Hogelandsepark (en dat werd toen ergens door een ambtenaar/agent foutief gecorrigeerd in Oorsprongpark).
Het Oorspongpark was dus allemaal totaal niet meer aan de orde en stond ook absoluut niet in de vergunning, kennelijk baseerden ze zich niet gewoon op vergunningen.
Zowel de agenten die bij de Stadhuisbrug kwamen als die bij de start hadden het nummer van de coördinator van Stichting Vlam. Die bij de start hebben, parallel aan hun collega’s die langs kwamen, om ca. 8.30 uur, een voicemail ingesproken (projectleider is gewend niet letterlijk alles uit handen te hoeven te laten vallen maar terug te kunnen bellen, wat bij agenten niet kan wegens prive-nummers). Kennelijk was er geen enkel contact tussen beide clubjes agenten. De agenten hebben ook niet gewoon ng maas gebeld (toch logisch als je met een onbekend nummer belt en zelfs verwacht mag worden dat iemand misschien niet onmiddellijk op kan nemen.)
De hoofdassistent van Stichting Vlam ging sws bijtijds naar de start, daar waren ook al tijdig de muziek en de groep Harley’s. Niemand had rede om ver voor 9.30, de starttijd, te komen, het hoofd van het Harleygroepje (9 stuks) was evengoed om 9.00 uur al in het Hoogelandsepark voor een interview. De agenten daar bleken niet te luisteren naar de hoofdassistent, niet naar de coordinator, die ze via hem aan de lijn kregen, niet naar het hoofd van de Boogie Band, die ook wist hoe de indeling en gewone route gepland was.
En dat terwijl ze beslist niet alleen maar (ook al onnodig en beeld-verstorend) gingen escorteren.
Ze hebben, zonder rede, de start stilgelegd, bepaalden dat alle onderdelen van de Intocht op elkaar moesten wachten (wat het geplande beeld teniet deed en juist niet eens mocht), besloten tot een omweg (wat niet logisch was en ook juist niet mocht) en gingen deels, ook zonder rede en weer het beeld verstorend, escorteren. Er was nog meer, dat laten we hier even ter zijde.
Daarmee werd de Intocht rommelig en kwam de eerste groep veel later aan bij het Stadhuisplein dan gepland. Publiek op het Stadhuisplein heeft zich alsnog vermaakt, langs de route zal het meerderen zijn tegengevallen.
Ook andere programmaonderdelen hadden er last van dat de organisatie zolang met de Intocht bezig moest, dat was gelukkig niet sterk te merken door het publiek.)
Wij hebben dinsdag direct contact gezocht met de Afdeling Vergunningen en met de politie-adviseur en ook met de polite Utrecht. Dit t.b.v. excuus door de politie en opdat ze niet vaker ‘leuk’ ingrijpen bij programma’s van clubs waar hard voor is gewerkt. Intussen blijken ze te hebben geleund op een conceptplan dat, juist n.a.v. gesprek, met hun beoordelaar allang versimpeld was, daarnaast het vreemde fenomeen, dat als daar al iemand meent te moeten escorteren deze pas vlak voor start contact zoekt met de organisatie, plus dat agenten, als ze er iets eerder zijn dan de, gewoon tijdig aanwezige, hoofdassistent van de organisatie, eigengereid de boel omgooien, op een manier, die nooit een optie was, ook niet het oude conceptplan van de organisatie.
NB: Dat zij de groep van negen ‘Verkennende’ Harleys naar het bordes stuurden om daar mooi te parkeren, lijkt wel grappig, maar daar was echt geen vergunning voor en toont dus extra dat ze maar eigengereid wat deden. Overigens was het maar goed dat iemand van Vlam na het bordesmoment die rijders nog net bijtijds aan kon geven dat ze dan tenminste weer weg moesten rijden via het Oudkerkhof en de anderen achterna, anders waren ze ook ng over de Oudegracht gegaan.
We zullen hier z.s.m. een update geven.
Publiek langs de route, zeker zij die bij de start stonden waar het nu verdeeld over twee routes ging, was terecht teleurgesteld. Er zijn ook echt klachten geweest en dat is wss maar een topje.
(Dat een enkele kijker had verwacht een optocht van ruim een uur langs te zien komen, is overigens te veel hoopvol invullen geweest. Die tijd is van de start van de eerste muzikant nabij de Berekuil tot vertrek van het laatste voertuig bij het Stadhuisplein.
Doordat dit gedoe zo’n beslag legde op de organisator en crew, haperde er ook nog het nodige bij de ontvangst door hen van mensen, die bijdroegen met andere programmaonderdelen
Wij hopen daarom te ogen rekenen op publiekelijk excuus van de politie. Onze naam is relevant en nu worden wij er ten onrechte op aangekeken. En daarnaast hopen we natuurlijk dat zoiets niet vaker gebeurt, noch bij ons, noch bij andere programma’s.